Jakie są figury szachowe?
Szachy – gra strategiczna rozwijająca umysł
Gra w szachy to najstarsza gra strategiczna na świecie. Uczy logiki, a także rozwija umiejętności strategiczne, taktyczne oraz pamięć wzrokową. To gra, która doskonale wpływa na rozwój dzieci, dlatego warto zaszczepiać od najmłodszych lat, np. poprzez zajęcia https//www.chessforkids.pl/. Oprócz nauki, jest to też gra, która gwarantuje emocjonujące przeżycia podczas zażartej partyjki z graczem na podobnym poziomie.
Partię szachów rozgrywa się na szachownicy. To deska w kształcie kwadratu o powierzchni ośmiu na osiem pól (łącznie 64 pola) w kolorach białych oraz czarnych (ułożonych naprzemiennie względem siebie). Grę oprócz planszy stanowią również pionki, także występujące w kolorach bieli i czerni.
Figury na szachownicy i ich rozstawienie
Figur szachowych jest 32 sztuki, każdy z graczy zarządza swoją szesnastką. Na szachownicy znajdują się pionki (każdy gracz ma ich w swoich zasobach po osiem), cztery skoczki (po 2 na każdego gracza), po dwa gońce każdego koloru, po dwie wieże, po jednym hetmanie i królu.
Hetman oraz wieża to tak zwane figury ciężkie, gdy tymczasem figurami lekkimi nazywa się gońce i skoczki. Figury te powinny znaleźć się jak najbliżej gracza, czyli w pierwszym rzędzie. W narożnikach stawiamy wieże, obok skoczki, następnie gońce i hetman zajmujący wolne pole zgodne ze swoim kolorem. Puste miejsce zostaje dla króla. W kolejnym rzędzie ustawia się natomiast pionki. Bitwa toczyć się będzie na pozostawionych pustymi, czterech rzędach pomiędzy armią białych a czarnych.
Rozpoczęcie gry
Zaczyna ten gracz, który wybrał białe figury. Każda figura posiada wyznaczony sposób na ruch. Król przemieszcza się tylko o jedno pole, ale może to robić w każdym kierunku. Za to wieża przemierzyć może dowolną liczbę pól, pod warunkiem, że nie wybierze drogi na skos. Goniec to figura, która chadza tylko ukosami i w dodatku tyle pól, ile się graczowi rzewnie podoba.
Hetman to połączenie gońca z wieżą, dlatego może poruszać się w każdym kierunku o dowolną liczbę pól. Skoczek natomiast skacze o dwa pola do przodu i jedno w bok (swoim ruchem wykonuje literę “L”) w dowolnych konfiguracjach. Pionek ma możliwość poruszania się jedynie do przodu o jedno pole – oprócz pierwszego ruchu – wtedy wyjątkowo może przesunąć się o dwa pola.
Wszystko jasne? Gotowy do rozgrywki w szachy?